REHBERLİK VE İLKELERİ

REHBERLİK VE İLKELERİ

Rehberlik, yol gösterme, kılavuzluk etme anlamına gelmesinin yanında; rehberliğin bilimsel tanımlamasında, bireyin kendisini tanıması, problemlerini çözmesi, akılcı kararlar alması, çevresiyle dengeli ve uyumlu bir etkileşime girmesi, gizli güçlerinin farkına varması için bireye sunulan profesyonel ve sistematik bir yardım süreci olduğu şeklinde tanımlanmaktadır. Rehberliğin amacı, bireyin kendisini gerçekleştirmesine yardımcı olmaktır. Rehberlik faaliyetlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesinde, ortak bir anlayışın sağlanmasında ve başarıya ulaşmasında bazı ilkelerin benimsenmesi temel koşuldur. Psikolojik Danışma ve Rehberlik faaliyetlerine yönelik temel ilkesel anlayış şu şekildedir.


Rehberlik Ne Değildir?

* Rehberlik öğrencinin elinden tutup yürütmek, bütün ihtiyaçlarını karşılamak değildir.
* Rehberlik öğrenciyi korumak, her sıkıntıdan kurtarmak, problemlerini çözmek için doğrudan yardım yapma değildir.
* Rehberlik öğrenciye öğüt vermek, telkinde bulunmak, tavsiye yapmak değildir.
* Rehberlik okulda disiplini sağlama, öğrencileri tehdit etme, kontrol altında bulundurma, onları yargılama işi değildir.
* Rehberlik öğrenciyle ahbaplık etmek, sohbet yapmak, dertleşmek değildir.
*Rehberlik bilgi vermek, ikna etmek inandırarak ve önderlik ederek çocukların davranışlarını etkilemek değildir.

Rehberliğin amaçları:

- Bireyin kendi kendisini tanımasına ve anlamasına yardım etmek.

- Ailesi ve çevresiyle sağlıklı ve dengeli ilişkiler kurmasınayardım etmek.
- Problemlerinin çözümü için seçenek oluşturmak, problem çözme anlayış ve becerisini kazandırmak.
- Başkalarına bağımlı ve başkaları tarafından yöneltilen, başkaları için yaşayan kişilik özellikleri yerine, bağımsız, kendi hayatına kendisi yönlendiren özgün kişilik özellikleri kazandırmak.
- Bireyin kişisel ve toplumsal özelliklerinin gelişmesine yardım etmek.
- İlgi ve yeteneklerini açığa çıkarmak, geliştirmek.
- Karar verme ve tercih yapma bilgi ve becerisini kazandırmak.
- Bireyin zararlı tutum ve alışkanlıklardan korunmasına yardımcı olmak.
- Bireye iş ve meslek imkanları konusunda bilgi vermek, yetenekleri doğrultusunda tercihler yapmasını sağlamak.
- Bireye kendisini sürekli olarak geliştirmesi gücü ve anlayışını kazandırmak.
- Verimli ders çalışma yollarını öğretmek.
- Bireyin fiziksel, duygusal sosyal sağlığını koruma yollarını öğretmek.
- Boş zaman etkinliklerini öğretmek.
- Toplumsal sorunları kavramak ve gerekli hoşgörüye sahip olarak başkalarıyla birlikte yaşayabilmesi özelliklerini kazandırmak.
- Okul ve çevreye uyumlarını sağlamaya yönelik tanıtım yapmak.
- Yaşam felsefesi, ahlaki ve toplumsal değerler dizgesini geliştirmek.

REHBERLİK VE İLKELERİ